W czwartek 30 grudnia Rada Miejska przyjęła budżet, w którym znalazło się kilka istotnych zmian. - Budżet nie do końca naszych marzeń i nie do końca mój oraz obecnej Rady Miejskiej – mówił burmistrz Marcin Orzeszek. Budżet jak wiemy został okrojony pewnymi ramami ustawy o finansach publicznych. W oponii samego burmistrza obecny budżet jest budżetem przetrwania dla Gminy Ząbkowice Ślaskie, mając na myśli budżet który jest przyjęty na tą chwilę. Radzie i burmistrzowi udało się wprowadzić pewne zadania inwestycyjne, które powodują iż gmina może w pewnych miejscach wnioskować o środki zewnętrzne i stworzyć pewne ramy dalszego rozpędu inwestycyjnego dla gminy na rok 2011 co jest znacznym plusem w całej sprawie.
Gminie nie udało się „zamknąć” w wydatkach bieżących, gdyż kredyty są tak wysokie a ich spłaty są wydatkami bieżącymi, że te rzeczy się nie zbilansowały. W ocenie obecnego burmistrza środki pozyskiwane dotychczas z zewnątrz były pozyskiwane w mniejszym progu działowym niż mogłoby się wydawać.
Do 1 stycznia nie było jeszcze wiadomo co z zamknięciem funkcjonowania sfery oświatowej. - To było tragiczne – skomentował burmistrz Marcin Orzeszek, dając do zrozumienia iż nie jest dobrze a tym samym zaprzeczając temu co mówił jeszcze nie dawno burmistrz Krzysztof Kotowicz. Brakuje pieniędzy na świetlice wiejskie przedszkola więc daje się jasno zauważyć, że nie dzieje się najlepiej. Oświata jest bardzo ważnym tematem dla społeczności a także władz. Między innymi tym burmistrz tłumaczył powołanie drugiego zastępcy - Ewy Figzał jako osoby odpowiedzialnej właśnie za sferę oświaty. Na tą chwilę przedszkola i świetlice szkolne mogą funkcjonować w dalszym ciągu na wcześniejszych zasadach i zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa a to dzięki ustaleniom podjętym na IV sesji Rady Miejskiej w Ząbkowicach Ślaskich.
Problemu budżetowe sprowadzają się również do sprawy administracji Urzędu Miejskiego w Ząbkowicach Śląskich, gdzie burmistrz zapowiedział reorganizację wiążącą się niestety z redukcją kilku etatów. Zmiany jak zapowiada będą bez szkody dla urzędu oraz gminy jako całości, będą dokonane na przełomie stycznia i lutego. Struktura działania urzędu ma być dobrana pod zadania, kierunki i priorytety. Na chwilę obecną nie przewiduje się żadnych zmian dotyczących stanowisk skarbnika gminy oraz sekretarza.