Diagnoza
Przy nadmiernym obciążeniu nierozgrzanego silnika lub wtedy, gdy pracuje on na niskich obrotach, może dojść do zaniku smarowania, co z kolei doprowadza do zwiększenia tarcia, szybszego zużywania podzespołów, a także ich pracy w podwyższonej temperaturze. Przegrzanie silnika i niedobór substancji chłodzącej doprowadzają często do poważnych awarii, na przykład pękania pierścieni tłokowych czy zatarcia silnika.
Diagnozę zaczyna się od określenia symptomów nieprawidłowej pracy silnika. Mogą to być przede wszystkim: zwiększone zużycie paliwa, utrudniony rozruch silnika, wydobywanie spalin z otworu wlewu oleju podczas gdy silnik jest uruchomiony, nierówna i hałaśliwa praca silnika. Doświadczony fachowiec jest w stanie określić również objawy dźwiękowe wskazujące na konkretną usterkę silnika.
Naprawa silnika
Demontaż i dostarczenie silnika do warsztatu to pierwsze kroki, które potrzeba podjąć, jeśli mamy pewność, że problem leży po stronie tego komponentu samochodu ciężarowego. Specjalista określi, który element silnika został uszkodzony i wymaga regeneracji lub wymiany na nowy. Może to dotyczyć na przykład wałów korbowych, cylindrów, korbowodów, głowicy czy regulowania luzów. Po naprawie wymienia się też zazwyczaj filtry paliwa oraz uzupełnia olej.
Samodzielny remont?
Zdecydowanie zaleca się, aby naprawą naszego silnika w samochodzie ciężarowym zajęło się grono specjalistów i wykonało go w sprzyjającym tej czynności miejscu z dostępnością koniecznych narzędzi i zasobem potrzebnej wiedzy. Na stronie www.reifentor.eu możemy dowiedzieć się, jakie silniki samochodów ciężarowych są naprawiane w danym serwisie, a także liczyć na to, że wykwalifikowani pracownicy oddadzą nam sprawny silnik w krótkim terminie. Fachowcom możemy powierzyć także okresowe przeglądy silnika, by uchronić go przed częstymi naprawami.